Biografi for: Jensine Marie Hansen
"Dødsfald
Natten mellem Tirsdag og Onsdag døde ganske pludselig, ramt af et Hjerteslag, Fru Boghandler H. A. Hansen, Frederikssundsvej 132. Fru Hansen har gennem de sidste 10 Aar haft et svagt Hjerte, men har dog - fraregnet nogle Timers Hvile - hver Eftermiddag i sin private Lejlighed med Dygtighed passet sin store Forretning. For 6 Uger siden krævede hendes Læge, at hun skulde have absolut Ro, og i den Tid har hun nu hvilet ud, de sidste Dage har hun været oppe nogle Timer, i Tirsdags Eftermiddag gik hun en Tur rundt i Forretningen og udtalte til Personalet sin Glæde over, at hun nu igen skulde til at tage fat - Syv Timer senere var hun død.
For 27 Aar siden startede Fru Hansen Forretningen, som en kombineret Papir-, Cigar- og Telegramkiosk. H. A. Hansen var Tømrer og først efter en ca. 15 aar's Forløb nedlagde han sit Fag og hjalp sin Kone i Forretningen. For 10 Aar siden blev Forretningen udvidet til den Stil og Plads, den har i Dag, og man kan ikke komme uden om, at selvom H. A. Hansen har været sin Hustru en trofast Hjælper, saa var det hende, der var Sjælen i Foretagendet.
Fra Hansen var ikke alene en saare flittig Kvinde, men en sjælden dygtig forretningsdame, og hun bærer Æren for, at den Forretning, hun selv har skabt, i Dag indenfor sit Felt er en af de største i Brønshøj. Som Hustru og Moder var Fru Hansen enestaaende, hun plejede sin Man med den største Omhu, og hun forgudede sine 2 store Drenge, Palle og Arne, af hvilke den første er Lektor ved Københavns Handelsskole og den sidste Tømrer.
Alle vi, der kender H. A. Hansen, føler med ham i hans store Sorg, siden han for 2 Aar siden blev kørt ned af en Bil og i lange Tider laa paa Hospitalet af en alvorlig Hjernerystelse, har han langt fra været helt rask, men hans trofaste Hustru plejede ham med den største Omhu.
Fru Hansen bisættes paa Søndag Kl 14 fra Bispebjerg Krematorium"
Folkebladet for Brønshøj og Utterslev.
Jensine rejste med Thingvalla selskabets skib "United States" til USA, se nedenfor:
United States
En egentlig dansk udvandrertrafik begyndte at udvikle sig i 1879 -1880 med dampskibet Thingvalla, som blev det første skib i rederiet af samme navn. Under AIS DIS Thingvallas flag sejlede i alt ti skibe mellem København og New York. I 1898 overtog De Forenede Dampskibs- selskaber (DFDS) rederiet og dets aktiver under navnet Scandinavian America Line. Den aldrende tonnage blev omkring 1901-03 erstattet af tre nybygninger, hvoraf United States var den sidste og største. Bygget hos Alex Stephen i Glasgow, 10095 BRT, 16 knob, havde skibet plads til rundt regnet 200 passagerer på 1. og 2. klasse, og langt over 1000 på mellemdækket. Sejlruten gik fra København til New York via Oslo og Kristiansand, og var stort set succesrig, selvom konkurrencen med udlandet, især fra Tyskland, men også USA, Sverige og Norge, gav problemer.
I 1908 kolliderede United States med et amerikansk dampskib uden for New York, fik vand i maskinrummet og måtte derfor sættes på grund, men efter nogle dage kunne hun slæbes tilbage til New York og repareres. To år senere slog uheldet til igen. En grundstødning i Oslofjorden i tæt tåge var alvorlig nok til at alle passagerer blev evakueret. Men igen kunne skibet slæbes fri og repareres.
Efter i alt 462 atlantiske overfarter i løbet af 31 år tvang depressionen i trediverne hende til at lægge op i 1934. Rederiets flagskib Frederik VIII var nu det eneste til at opretholde ruten til New York. United States blev solgt til Italien. Da det var forventet at hun nu skulle bruges i krigen mod Etiopien forsøgte danske kommunister at ødelægge skibet. De fik sat ild til hende midtskibs, med ret store skader til følge. Kort tid efter blev hun hugget op i Livorno.
Et år senere måtte Frederik VIII også give op og dermed hele Scandinavian America Line. l alt havde denne forbindelse transporteret over 1 million passagerer over Atlanten.
Jensine blev kaldt "Ørnen".